سریعترین و بهترین روش ترک اعتیاد اصولی

آشنایی با انواع روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر

درد جسمانی و روانی ناشی از اعتیاد سبب شده تا افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به دنبال آسانترین، سریعترین و بهترین روش ترک اعتیاد باشند. بهترین روش برای درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر پس از مراجعه به یک مرکز معتبر و مجهز مشخص می شود و بسته به بودجه ای که برای اینکار در نظر دارید می توانید از انواع روش های موجود استفاده کنید. در کسب نتیجه مطلوب و دراز مدت، آگاهی کامل قبل از اقدام به درمان نقش مهمی دارد.

چنانچه در مشهد سکونت دارید و در انتخاب بهترین روش ترک اعتیاد بدون بازگشت دو دل هستید؟ قبل از اقدام به درمان، بهتر است از بهترین دکتر روانشناس ترک اعتیاد نسبت به انتخاب مناسب ترین روش درمان با توجه به شرایط خود مطمئن شوید که برای این منظور می توانید از خدمات کلینیک مشاوره مهرآفرین به صورت حضوری و یا تلفنی استفاده کنید و برای همیشه از این بلای نفرت انگیز رهایی یابید.

علائم خماری مواد مخدر

علائم خماری مواد مخدر با توجه به محرک، دارو و یا نوع ماده مخدری که فرد به مصرف آن وابسته است دامنه گسترده ای دارد. به عنوان مثال علائم خماری ناشی از ترک مواد توهم زا با مواد مخدر با یکدیگر فرق داشته و اولی عوارض خود را بیشتر به صورت روانی و دومی به صورت درد جسمانی نشان می دهد. علائم خماری جسمی شامل؛

و سوزش شدید پاها می باشد که این علائم هنگام ترک اعتیاد انواع مواد مخدر دیده می شود. از عوارض مشترک ترک انواع مواد اعتیاد آور می توان به بروز رفتارهای تهاجمی و خشونت آمیز، استرس و بی قراری شدید، عدم تمرکز صحیح، احساس کسلی و افسردگی شدید اشاره کرد.

روش های درمان ترک اعتیاد

از انواع روش های درمان ترک اعتیاد بر اساس میزان اعتیاد فرد، مدت زمان آلوده شدن وی و نیز شرایط جسمانی و روانی او استفاده می شود. ترک اعتیاد درست زمانی اتفاق می افتد که فرد با خواست قلبی خود برای درمان اقدام کرده و از هیچ ماده شبه مخدری استفاده نکند و حتما به یک مرکز معتبر مراجعه نماید. به خاطر داشته باشید که استفاده از روش های تحقیق شده و ترک اعتیاد اصولی تحت نظر پزشک متخصص، روانشناس و کلینیک های تخصصی در کوتاهترین زمان ممکن به بیماران کمک می کند تا با نتیجه رضایت بخشی مواجه شوند و سلامتی خود را بازیابند. برای آگاهی از اهمیت و ضرورت مشاوره ترک اعتیاد در مشهد می توانید به صفحه آن با کلیک بر روی لینک مورد نظر مراجعه کنید.

روش های ترک اعتیاد

1- سم زدایی عادی

سم زدایی عادی از روش های موثر در ترک اعتیاد به حساب می آید و همانطور که از مفهوم آن پیداست در طی این فرایند، اثرات مواد اعتیاد زا که در بدن متابولیزه شده کاهش یافته و در نتیجه از بدن فرد خارج می شود. انتخاب این روش در مرکز سم زدایی در مشهد و توسط پزشک مربوطه پس از بررسی شرایط روانی و جسمانی فرد تایید شده و به صورت کاملا ایمنی و بدون خطر برای وی انجام شود. سم زدایی با هدف جلوگیری از شدت علائم ترک اعتیاد انجام شده و تجربه هر شخصی از این روش با دیگری متفاوت است. در این روش از داروهایی استفاده می شود که فرد سختی کمتری را تحمل کند. انجام این کار در منزل بدون هماهنگی با پزشک متخصص به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ چرا که سم زدایی در منزل ممکن است به تشنج، شوک، از دست دادن آب بدن و در نتیجه مرگ فرد ختم شود.

2- سم زدایی سریع و فوق سریع

در مقایسه با سم زدایی عادی روش سم زدایی سریع و فوق سریع ، مواد مخدر را در زمان کمتری از بدن خارج می کند و علائم ناشی از ترک را بیشتر کاهش می دهد. در این روش داروهایی به بدن فرد تزریق شده و بیمار بیهوش می شود. سم زدایی سریع و فوق سریع در عین حال که خطرناک است هزینه بالایی نیز دارد و انتخاب این روش تنها برای افرادی که به هروئین و مسکن ها اعتیاد دارند توصیه می شود. ترک اعتیاد به این روش در چند ساعت انجام شده و خطرات آن از مزایایی که دارد بیشتر است و در برخی موارد باعث بروز حمله قلبی، استفراغ و تهوع، خفگی، آسپیراسیون، پارانویا، تب و عفونت و در نتیجه مرگ می شود.

3- ترک تدریجی؛ اصولی ترین و بهترین روش ترک اعتیاد

در روش ترک تدریجی که به ترک اعتیاد بدون درد و خماری نیز معروف است، بیمار به کمک مشاوران و پزشکان متخصص مصرف الکل یا مواد مخدر را به تدریج متوقف می کند که از ویژگی های بارز این روش، همین توقف مصرف به مرور زمان است و سبب می شود تا افراد کم کم از وابستگی خود به مصرف مواد فاصله بگیرند. از این روش معمولا در کنار مشاوره، روان درمانی و درمان دارویی به عنوان بهترین روش ترک اعتیاد یاد می شود چرا که در فرآیند درمان چنانچه به جنبه های روانی و مشکلات ناشی از اعتیاد توجه نشود، احتمال عود بیماری و بازگشت دوباره اعتیاد وجود خواهد داشت.

4- ترک اعتیاد به روش روان درمانی

در روش روان درمانی بیمار با درگیری های ذهنی خود روبه رو شده و از زوایای مختلف تمام مشکلاتی را که اعتیاد برای او ایجاد کرده مورد بررسی قرار می دهد. درمان CBT به صورت گسترده امروزه مورد استقبال بیماران قرار گرفته و در شناسایی عواقب بیماری، افکار منفی و مقابله با آن به معتادان کمک می کند تا بهتر بتوانند به ترک بیندیشند و از رفتن به سمت مواد مخدر خودداری کنند. در واقع مشکل بیمار در روش CBT طی صحبت با روانپزشک و هدایت در مسیر روحی درست از ریشه حل می شود و افکار منفی وی که عامل اصلی ایجاد افسردگی و اختلالات روانی هستند از بین می رود.

درمان اعتیاد با داروی کمکی

5- ترک اعتیاد با داروی کمکی

ترک اعتیاد با داروی کمکی فرآیند درمان را تسهیل می کند و برای افرادی مناسب است که تصمیم به ترک اعتیاد دارند، اما نمی توانند با علائم ناشی از ترک مواد کنار آمده و روی تصمیم خود بمانند. این داروها که پروسه ترک را برای فرد سهولت می بخشند بیشتر برای بیماران سرپایی و بیمارانی که در بیمارستان بستری شده اند تجویز می شوند و دوز مصرفی این داروها برای هر بیمار با دیگری متفاوت است. داروهایی که از آن ها در برنامه ی درمانی ترک مواد اعتیاد زا و برای کمک به بیمار استفاده می شود شامل؛ قرص B2، بنزودیازپین، متادون، داروهای ضد افسردگی و قرص کلونیدین می باشد.

6- ترک اعتیاد به روش های سنتی

عملکرد و اثربخشی داروهای گیاهی که تعداد آن ها بسیار است به طور دقیق مشخص نشده، ولی از دیرباز خیلی ها بر این باورند که به واسطه وجود مواد مسکن در این داروها، می توانند در فرآیند بهبود علائم ترک و خماری اعتیاد موثر باشند. داروهای گیاهی همچون زنجبیل، اسپند، دم کرده بید و زرشک، ریوند چینی، جوی دو سر، تاتوره سیاه، اسطوخودوس، زنیان، خرفه، علف چای و بادرنجبویه در کاهش علائم ترک اعتیاد کمک کننده بوده گرچه ترک اعتیاد قطعی، تنها با میل و اراده فرد امکان پذیر است.

روش های جدید ترک اعتیاد

در روش های جدید ترک اعتیاد فرد نسبت به عملیات پزشکی که انجام می دهد و یا دارویی که مصرف می کند اعتیاد پیدا نخواهد کرد، زیرا این روش ها به صورت اصولی بر روی کارکرد مغز فعالیت دارند. در ادامه برخی از روش های نوین ترک اعتیاد آورده شده است.

1- الکتروشوک درمانی یا ECT

الکتروشوک درمانی برای درمان اختلالات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر به کار می رود و برای بانوان باردار با حاملگی های پرخطر، افراد دارای فشار مغزی بالا، افرادی که تازه سکته قلبی و مغزی را پشت سر گذاشته اند و بیماران CNS (افرادی که دچار ورم مغزی شده اند) ممنوع است. به این ترتیب جهت انجام الکتروشوک درمانی چک کردن وضعیت سلامت بیماران و کنترل آن بعد از مشاوره اولیه الزامی می باشد. در روش ECT به بیمار داروهای شل کننده عضلات داده شده و سپس وی در وضعیت خواب مصنوعی قرار می گیرد و پالس های مغناطیسی کوتاهی پس اتصال الکترودها به مغز او وارد می شود. از این روش در صورتی که دارو درمانی و روان درمانی برای بیمار تاثیر کافی نداشته باشد، استفاده می شود.

کاشت ایمپلنت نالتروکسان موثر در ترک اعتیاد

2- کاشت ایمپلنت نالتروکسان و ترکیب آن با بوپروپیون

کاشت ایمپلنت نالتروکسان کاربردی ترین روش برای ترک اعتیاد شیشه به شمار می رود که میل به مصرف این ماده را در بدن بیمار کاهش می دهد و مصرف آن در کنار بوپروپیون (داروی ضد افسردگی) برای درمان اعتیاد به شیشه بسیار موثر است. نالتروکسان به شکل های مختلف مانند آمپول، قرص و ایمپلنت موجود است و برای اینکه این دارو بر ترک اعتیاد موثر واقع شود، باید به مدت سه تا شش ماه مصرف گردد. ایمپلنت نالتروکسان اغلب به بیمارانی که در مسیر ترک بارها لغزش داشته اند و به دلیل شرایط زندگی نتوانستند بر میل خود به مصرف مواد کنترل داشته باشند، توصیه می شود. این روش بعد از سم زدایی بدن انجام شده و به تنهایی نمی تواند عواقب اعتیاد را کاهش دهد و چنانچه قبل از درمان سم زدایی به بیمار ارائه شود، پیامدهای مخربی بر سلامت وی می گذارد.

3- تحریک مغناطیسی مغز یا RTMS (آر تی ام اس)

روش تحریک مغناطیسی مغز؛ یک روش غیر تهاجمی و متد جدید در درمان اعتیاد محسوب می شود که در این فرایند نواحی کوچک و محدودی از مغز به وسیله پالس های الکترومغناطیسی تحریک شده و منجر به ایجاد تغییراتی در ساختار مغز می شود و در مواقعی که روان درمانی و مصرف داروها اثربخشی کافی ندارند از این روش در کلینیک های ترک اعتیاد جهت از بین بردن اثر قرص کلونازپام و سایر مواد مخدر استفاده می شود.

نتیجه گیری

انواع روش های ترک اعتیاد باید در برنامه درمانی خود سه مسئله شامل؛ کمک به ترک اعتیاد، کمک به پاک ماندن بعد از ترک، کمک به فعال بودن در خانواده و اجتماع را رعایت کنند و طبق اصول خاصی پیش روند. برای درمان اعتیاد بدون درد و خماری به مرکز سم زدایی بدن در مشهد مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید که اعتیاد به هرگونه مواد مخدر چنانچه به موقع درمان نشود، سبب می شود تا فرد با وارد شدن به فاز خطرناکی از اعتیاد، سلامت خود و آرامش خانواده خویش را برهم زند. در صورتی که با درد و خماری ناشی از اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید و اختلالاتی نظیر بار روانی و مشکلات روحی در خانواده و اجتماع، زندگی شخصی و موقعیت شغلی شما را تحت الشعاع قرار داده است و همچنان از مراجعه به کلینیک مشاوره ترک اعتیاد خودداری می کنید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی کلینیک مهرآفرین بدین منظور کمک بگیرید تا به کمک راهنمایی دلسوزترین و مجرب ترین روانشناسان و مشاوران، بهترین روش ترک اعتیاد را انتخاب و درمان خود را تحت نظر پزشکان متخصص آغاز نمایید.